måndag 17 mars 2008

Köporder och köplusta


Jag har ett tag kikat på Handelsbanken som möjlig nästa aktie i min depå. Idag när det var sånt djupt fall på börsen bestämde jag mig slutligen för att lägga en köporder på densamma.
26 stycken Handelsbanken A à 157.50kr ligger det nu en köporder på. Vi får väl se om den går igenom.
Jag gillar Handelsbanken även om jag själv inte är kund där, något som också tilltalar är den smala exponeringen i baltikum samt att det verkar som att det är den av bankerna som generellt har tryggast finansiella positioner.
Visserligen hade banken en vinst under förväntan i fjol, men det tror jag redan har prisats in i de över 22% som bankens aktie gått bakåt hittills i år.
Man ska ju inte fånga knivar som faller, men här ser jag en långsiktig investering och utdelningen är på över 8% (13.50kr) iår vilket känns mycket bra!

Köplustan däremot kommer inte från detta. Det handlar om att jag har provat att spela Guitarr Hero. Galet skoj spel! Jag provade det till Wii, men har själv en PS2 och det finns ju även till den konsolen.
Det kommer antagligen att bli nästa månads bonusköp. Jag har pengar kvar den här månaden, men de vill jag lägga på att ge något fint till min fästmö istället och det är ju snart löning så jag kan hålla mig.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det ju.
Förr hade jag knatat direkt ner på stan och köpt mig en Guitarr Hero, men nu avvaktar jag och planerar lite istället och det är faktiskt riktigt härligt att ge sig till tåls ett tag och gå och hinna längta lite.
Nästa vecka efter att jag varit hos tandläkaren ska jag ge mig själv ett Guitarr Hero i present!
Det är jag värd!

TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

9 kommentarer:

tinajo sa...

Vad trevligt att du köper något till din tjej - nu gillar jag dig ännu mer! :-) Omtanke om nära och kära är ju viktigare än att spara varje krona.

Bryggarn' sa...

Ja, det gäller att ta hand om och skämma bort de man har nära! Det är så givande att se dem lyckliga!

Admin sa...

Guitar hero är jättekul, men jag tycker låtarna är för långa jämfört med andra musikspel. Men det är klart, gillar man verkligen låtarna är det nog mer ok. Själv är jag inget större fan av just de låtarna vi har i vårt spel.

Anonym sa...

Guitar Hero, till PS2, köpte vi till sonen i åttaårspresent ... *flinar*. Det var rätt skoj när jag provade det, det var i alla fall lätt att hålla koll på tangenterna till skillnade mot alla andra PS2-spel där jag bara frenetiskt trycker på allt på konsollerna för att försöka hålla jämna steg med sönerna (fast jag blir ohjälpigt efter i alla fall).

Även köp av något till fästmön bifalles, liksom order på Handelsbanken :-).

Hulda sa...

Go for it, Macke the rocker!
Jag kommer ner och testar sen :)

Puss & Kram
Hulda

Bryggarn' sa...

Skönt med support för både slöseri och investering! Tack! Ska se om jag kanske behöver ändra kursen något idag, det är ju en ny dag med nya förutsättningar.
Jag höll på att beställa guitarr hero från nätet imorse, men hindrade mig så att jag ska ha någon present till mig efter tandläkaren.

Hulda, du är så välkommen!! :)

David sa...

Handelsbanken är ett personligt favoritinnehav. Mycket stabil verksamhet och mycket låg risk. Väldigt välkapitaliserat dessutom. Den fina organiska utlandstillväxten är dessutom underskattad.

Mvh David

David sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bryggarn' sa...

Ja, tänk om jag hade fått igenom min köporder på 157.50 igår. Det hade varit fint åtminstone idag och imorgon!
Men nu ska jag inte gråta över spilld mjölk. Jag lägger mig i startgroparna och inväntar nästa läge!