onsdag 19 mars 2008

So close, but yet so far away


Idag blir bilden inte en katt utan en tråkig graf från en internetmäklare, förlåt ni som läser min blogg enbart för de roliga/söta katt-bilderna!






Som jag skrev om härom dagen la jag en köporder på SHB (Inte Fattigpappans Stora Hemska Butiken utan Svenska Handelsbanken) på 157.50.
Aktien handlades strax därefter under den nivån vid något enstaka tillfälle, men min order föll inte igenom. Antagligen var det för att jag inte har en order på en hel börspost.
Igår steg aktien kraftigt och var långt ifrån min order på 157.50. Jag valde att inte ändra på ordern då.
Idag fortsatte den uppåt till så mycket som 167kr och när den började dala något ändrade jag min order till... ja... kan du gissa utfrån bilden till vänster? Gissa igen... :)
Min köporder är idag på 161kr. Det verkar som att dagslägsta blir 161.50...
Återigen väldigt nära att jag blev med SHB.
Aktien har alltså handlat under min köpkurs samt på precis ovanför min köpkurs utan att jag fått den. Är detta ett tecken? Jag kanske ska avvakta ett tag till med att ge mig in i finanssektorn?

Vilken bra dag det är idag! Jag är på väg hem nu och jag kommer vara ledig i 5 dagar från och med ikväll! Förhoppningsvis får jag mitt lönebesked imorgon så att jag vet hur mycket pengar jag ska placera nästa vecka. I så fall ska jag avsätta lite av min lediga tid till att planera det.

Imorgon ska jag träffa det där andra företaget, det ska bli spännande! Håll tummarna för mig allihopa!
Igår kväll pluggade jag på lite bokslutskommuniké samt lite av nyhetsflödet från företaget för att sätta mig in i hur stabilt det är. Till råga på det surfade jag runt och lärde mig om bolagets värderingar och mål... Jag kommer nog ha många bra frågor imorgon :)

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

5 kommentarer:

David sa...

Ett tips kan vara att kolla in B-aktien. Den handlas oftast lite lägre, vilket alltså ger dig bättre yield. Doh.. Kom på att det kan vara svårt att få igenom icke-hela börsposter. Well, tanken var god, även om det inte är den som räknas.

Mvh David

Bryggarn' sa...

Tack för tipset David, men precis som du säger blir det nog ännu svårare att få igenom köpet av mindre än en börspost där.
Men jag hänger inte läpp, det är en dag imorgon också... Och i övermorgon (även om börsen inte är öppen då) :)

Prof. Dr. Hans Byström sa...

jag tror du ska se det hela som en gudomlig intervention. håll dig undan bank-aktier!

Jag har lovat mig själv att aldrig ge köp/sälj rekommendationer på min blog men då detta inte är min blog så kanske jag vågar mig på att uttala mig om vad jag tror om banker denna vinter/vår....

Caveat emptor!

har ej läst dina tidigare inlägg men om du ska på jobb-intervju, lycka till!

tinajo sa...

Kikar in för att önska dig en Glad påsk! :-)

Bryggarn' sa...

Hans: Ja, det kanske är så :) Och jag har redan köpt NCC som verkar i den krisande sektorn. Jag borde nog diversifiera med något utanför Verkstad/Finans.
Jag hade även igår köporder på 161 och den handlades återigen för 161.50, men inte ända ner till 161.
Tack för lyckönskningarna, det kommer ett inlägg om hur det gick frammåt kvällen!

Frisk: Tack så mycket! Glad påsk tillbaka!