torsdag 6 mars 2008

Resande


Under min löneförhandling (eller, faktiskt lite innan) föreslog min chef att jag skulle åka till Malmö och jobba 2 dagar i veckan. Jag har tidigare jobbat så och det är inte en avundsvärd vardag att resa mycket i tjänsten. Det är aptrist.
Å andra sidan förstår jag min chefs önskemål. Mina mål för våren är att coacha ett gäng av de anställda i Malmö i ett stort projekt och ge dem mer insikt i företagets produktion. Utöver det ska jag fungera som rådgivare och problemlösare åt dem när de kör fast. De sitter på en R&D-avdelning och saknar närhet till produktionen. Det är väldigt svårt att coacha på distans och jag känner inte ens människorna jag ska coacha, så jag förstår min chef.

Efter en del förhandlande kom vi fram till följande; Jag jobbar två dagar i Malmö per vecka, men det är också allt resande jag behöver göra. Dag nummer två tar jag alltid tåget hem så att jag är tillbaka i Linköping till 17. Det gör att det bara är en kväll som försvinner från min vardag.
Enligt mig är det en kväll för mycket som går åt, men med den tjänst och lön jag har måste jag nog vara redo att göra lite uppoffringar. Och nu vet jag ju alltid hur mycket resande det kommer bli vilket har varit lite oklart tidigare. Jag skulle nog inte ställa upp på detta om vi skulle få barn. Först Kärlek och Familj, sen pengar och jobb.

Om man ska försöka se positivt på detta så medför det följande:
- Att jag godtog detta gjorde att lönen kunde höjas rejält.
- Jag kommer få traktamente varje vecka.
- Jag får SJ Prio-poäng för varje resa.
- Jag får Eurobonuspoäng för varje resa (Jag betalar resan med ett Diners Club knutet till Eurobonus)
- Jag får Hotell-poäng varje resa.

Detta gör att jag kan samla ihop till gratis resande och övernattande i ett snabbt tempo, vilket jag tänkte spendera på lyx-helger för mig och min fästmö.

Vanligtvis under en vecka blir traktamentet ca 450kr minus avdrag för mat jag får.
40 kr försvinner för att jag blir bjuden på frukosten dag 2.
Middagen dag 1 betalas av att jag får restaurang-checkar på 100kr/natt från hotellkedjan jag sover hos för att jag är högsta nivån medlem där. Detta behöver jag alltså inte drav av på traktamentet för, det är ju mina privata checkar. (Skatteverket kanske har andra åsikter dock)
Jag dock blir tvungen att äta ute 1-2 luncher i veckan (beroende på om jag tar med mig lunchlåda till Malmö eller inte) så i slutändan är det ca 300kr/vecka plus på resandet.
Detta blir ju trots allt 1200kr mer att spara varje månad vilket inte är fy skam.

Fast, jag hade gärna bytt de 1200kr mot att få sova hemma varje natt.

Så ser min vardag ut, åtminstone den här våren.

TTFN
Markus

de-tox-update: - Jag kikade på kurserna idag efter stängning. - Jag har fortfarande inte rökt ett bloss sedan 080112.

Blogged with Flock

3 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Hm, jag forstar din ovilja att resa till viss del men for mig later det anda som en helt okej deal. Du far helt enkelt bara tanka pa pengarna och de andra fordelarna du listade ;-)

Anonym sa...

Håller med Miss M, tänk på fördelarna. Och jag måste säga att du hittat underbara bilder att matcha dina inlägg! :)

Bryggarn' sa...

Ja, jag får fokusera på det bra det innebär. Jag tänkte också bli bättre på att ta med mig träningskläder så kan jag ju faktiskt se till att träna kvällen jag är borta.

Tack Säker Ekonomi! Jag tänkte att min inlägg blir ju lite trevligare med lite bilder till och vad är väl bättre än kul katt-bilder? ;-)