torsdag 5 juni 2008

SEB in i portföljen

Så var det dags att lägga några slantar i finanssektorn för att komplettera diversifieringen av min portfölj.
Valet föll på SEB.
SEB har läge pressats hårt av finanskrisen, hela branschen är "orimligt lågt värderad".
I SEBs kurs har även prisats in rejäla kreditförluster i Baltikum, jag tror dock inte att det kommer bli så nattsvart som kursen indikerar. Under Q1 tog SEB "bara" upp 368Mkr i kreditförluster vilket under omständigheterna får ses som lite.
SEB känns som ett innehav som blir tryggt på lång sikt även om det just innebär en ganska hög risk att lägga pengarna i finanssektorn.

Tele2 följde för övrigt med Telia upp efter budet och ligger just nu ca 5% över gårdagens kurs. Meda återhämtar sig något från gårdagens käftsmäll.

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Gustav sa...

Jag har precis som du funderat över att köpa in en bank till portföljen, främst då Swedbank eftersom jag redan har exponering mot de andra tre bankerna genom staten, Investor och Industrivärden. :)

Med tanke på fredagens kursfall för finansaktier i New York är jag dock glad att jag inte köpte förra veckan då suget fanns. Kanske öppnar sig en möjlighet mot slutet av nästa vecka?

Bryggarn' sa...

Ja, det verkar ju som att mitt köp kom lite olägligt. "Men vad gör väl det om 100 år"? ;-)