fredag 13 juni 2008

Nya kandidater

Efter gårdagens försäljningar finns det helt plötsligt utrymme för att köpa 4 nya aktier till portföljen. Jag har bläddrat och läst och funderat och kommit fram till....

Axfood
För: Lågt konjunkturberoende, folk måste äta. Hög direktavkastning, förra året ca 6%. Kassakon Willys kan nog gå ännu bättre i en sämre konjunktur iom deras lågpris-strategi. Möjlig framtida vinsttillväxt om man får ordning på Hemköp eller köper fler bolag. Passar väl in i min portfölj.
Emot: Aktien har rimlig till ansträngd kurs redan. Axfood slåss mot stenhård konkurrens på dagligvarumarknaden.

Här har jag lagt en köporder på 200kr, stop loss kommer sättas till 188.75 (-5.63%)

SCA
För: SCA har en lång historia av att skapa värde till sina aktieägare, sedan introduktionen på börsen 1950 har utdelningen aldrig minskats. Under de 10 senaste åren har utdelningen ökat med ca 9% per år. För tillfället delas ca 5% ut varje år. SCA tog mycket stryk av en svag kvartalsrapport för Q1 trots att de konjunkturokänsliga hygienprodukterna går väldigt starkt. Aktien har dalat ca 22% sedan dess.
Emot: Blir Q2 värre än Q1 pga skenande råvarupriser? Kan SCA höja priserna för att täcka för höjda kostnader?

Jag kliver på och provåker aktien ett tag. Köporder på 87kr, stop loss på 82.02 (-5.73%)

När dessa två ordrar gått igenom behöver jag skaffa mig 2 aktier till för att vara nöjd med diversifieringen.
Vad jag saknar är Energi, IT och Kraftförsörjning. Det är inte måste, men det är de 3 sektorer jag inte har aktier i.
Kungsleden lockar, frågan är om vi ser en botten till snart för finanskrisen, eller om det kommer fortsätta utför.
Ericsson ser jag också som intressant, men här är det oroligt med de expansiva asiatiska konkurrenterna. Har Svanberg något ess i skjorärmen?

Jag suger på saken över helgen, vi får se om dessa två köpordrar går igenom först.

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: