söndag 15 juni 2008

Trelleborg

(Jag är inte någon börs-guru, jag skriver bara vad mina begränsade kunskaper uppfattar)

Idag har jag kikat lite närmare på Trelleborg.
Jag har sett många som tycker att aktien är översåld och att den borde kunna svänga runt snart. När jag läser deras årsredovisning för 2007 och kvartalsrapporten för Q1 2008 så blir jag dock lite orolig. Dels så har de tungt valutaberoende mot dollarn, de är hårt beroende av råvarupriserna samt att de har en blödande enhet i Automotive.
Förutom dessa dåliga tecken har jag svårt att bilda mig en uppfattning om företaget, de verkar göra lite allt möjligt.
Belåningen på 107% tycker jag är oroande hög i ett stigande ränteläge.
En lång rad av pressmeddelanden pratar om nya uppköp och jag undrar hur snabbt de kan integreras i den stora verksamheten eller om de bara kommer att bidra till att företaget blir ännu mer splittrat och svårt att förstå. Köps även dessa företag upp med lånade pengar?

Nej, Trelleborg, jag avvaktar ett tag med att köpa in mig i er. Jag förstår helt enkelt inte affärsmodellen tillräckligt bra, jag har nog missat något.

Någon som är av en annan åsikt? Kommentera gärna!

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

5 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt med en personlig analys av fundamentala fakta, bra att du fokuserar på det som du uppfattar som viktigt och inte bara vad diverse experter framhåller!

När jag tittar på en graf över Trelleborg så framstår en högst trendande aktie, vilket inte är så konstigt då det är ett konjunkturkänsligt företag. Nedgångstrenden är cementerad och jag skulle definitivt inte köpa aktien innan en positiv trend etablerats. Det kräver en längre period av uppgång, så man får då köpa dyrt för att sälja dyrare. Många har det lättare mentalt att köpa billigt och sälja dyrt, men problemet är ju att veta när det är billigt respektive dyrt. Bottenfiske är riktigt svårt och kräver tur.

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Kul att du uppskattade min poor-mans-analys :) Tack för den positiva kritiken!
Jag kikade som snabbast på RSI 14 och Bollinger band, där börjar de se köpvärda ut om än inte övertygande(RSI < 30 och kursen har just korsat det nedre bandet underifrån). Vilken TA använder du dig av?

Anonym sa...

Jag använder en väldigt enkel indikator som bara är ett knippe av glidande medelvärden (exponentiellt viktade). Alla "magiska" indikatorer som ska visa översålda eller överköpta lägen har jag lärt mig att sky, men naturligtvis kan de passa den som har en plan som är designad för dem.

Den enda beräkningen jag gör är att identifiera om trenden är upp, ned eller obestämbar

Bryggarn' sa...

Ja, det låter ju enkelt och logiskt :)

Anonym sa...

Haha, japp, men det kniviga är förstås att få rätt på bedömningen av trendläget. Jag tror inte att jag är bättre på det än någon annan, men mina övriga delar av strategin är anpassade för att kapa fel analyser snabbt och låta positionerna vara kvar så länge jag har "rätt".